بررسی بازی Until Dawn | خانه‌ای در جَنگل

0

در نگاه اول بازی «تا سحر»  تا حدودی شبیه به یک بازی در سبک ترسناک معمولی است. پُر شده از تکنیک‌های فیلم‌های اسلشری که در طول سال‌های پیش ساخته شده و وام گرفته از مکانیک و سیستم گیم پلی آخرین ساخته Quantic Dream، بازی Heavy Rain است. هر چند این نوع نگاه به این بازی چندان اشتباه نیست. اما در اعماق و لایه‌های زیرین این بازی، پیچیدگی بیش از حد و خسته کننده شدن روایت بازی در میانه راه است که زیر خرواری از مشکلات بازی دفن شد. در ادامه با بررسی بازی Until Dawn با نکست ۴ گیم همراه باشید.

 

باکس آرت بازی Until Dawn انحصاری PS4 - نکست 4 گیم

باکس آرت بازی Until Dawn

نام: Until Dawn

سازنده: Supermassive Games

ناشر: Sony

پلتفرم: PS4

تمرکز بازی Until dawn بر روی ایده اصلی بزرگ، جاه طلبانه و قدرتمندش بود؛ در حقیقت این یک بازی نیست! یک فیلم سینمایی است که شما به عنوان گیمر می‌توانید سرنوشت تمام افراد داخل محیط بازی را کنترل کنید! شاید به همین دلیل بود که جزییات کوچک از دستان سازنده‌ها در رفت و شاهد فقط ۱۲ ساعت بازی هستیم. ۱۲ ساعتی که بسیار نامنظم کارگردانی شده و بازی‌نامه بسیار کلیشه‌ای دارد و صحنه‌های کلید زنی (QTE) خسته کننده تو ذوق هر گیمری می‌زند.

بازی Until Dawn استانداردهای فیلم‌های سینمایی ترسناک را رعایت کرده است. ۱۰ دوست هر ساله به یک مسافرت چند روزه می‌روند و این بار به سراغ یک کلبه در در کوهستان‌های کلمبیای انگلستان می‌روند. بعد از اینکه یک شوخی زننده به طرز احمقانه‌ای خوب پیش نمی‌رود، دو نفر از دوستان – خواهرهای دو قلو به نام بث و هانا – در جنگل ناپدید شده و خبری دیگر از آنها نمی‌شود. یک سال بعد، گروه دوباره تصمیم می‌گیرد که به این کلبه دوباره سفر کند تا شاید شانسی داشته باشند تا برای دو دوستی که به نظر می‌رسید فوت شده‌اند یادبودی گرفته باشند ولی این ماجرا آنگونه که باید پیش نمی‌رود و …

همانطور که گفته شد داستان از لحاظ روایی تا یک نقطه بسیار خوب است و بعد از آن هسته اصلی و محور داستان از هم متلاشی می‌شود. اگر بخواهیم داستان ۱۲ ساعته بازی را با سایر فیلم‌های هم سبک مقایسه کنیم، باید گفت روایت داستانی بسیار کند انجام می‌شود و بازی Until Dawn کاراکترهای خودش را معرفی می‌کند. هر چند این زمان‌های به اصطلاح اضافی بازی آنگونه که باید نتوانست شخصیت‌های بازی را به مخاطب بشناساند. همه چیز کلیشه‌ایست؛ حتی ایفای نقش هر شخصیت در این چنین بازی سبک ترسناک.

برای چالش‌های بازی Until Dawn آماده اید؟ - نکست 4 گیم

برای چالش‌های بازی Until Dawn آماده اید؟

در این بازی، شخصیت‌هایی مثل «کریس» وجود دارد که جوک‌های بی‌مزه‌ای تعریف می‌کند. زنی وجود دارد که کلا نقش خاصی در گروه ندارد و قرار است یک نجات یافته سرسخت در بازی باشد (Sam). این شخصیت‌ها مقداری فضا برای رشد و تغییر بر آنچه که شما در بازی انتخاب می‌کنید، دارند و در نهایت،‌ آنچه که شما انتظارش را دارید در انتها از این شخصیت خواهید دید.

با همه این تفاسیر، بازی Until Dawn حس خوبی به گیمر می‌دهد. با اینکه یک شخصیت قهرمان در بازی وجود دارد ولی گیمر بین سرنوشت شخصیت‌های مختلف تقلا می‌کند و دلش می‌خواهد همه را زنده نگه دارد و هنگامی که بنده در حال بازی بودم، به منوی بازی رفته و روابط کاراکتر را با سایر دوستانش بررسی می‌کردم که چقدر یک رابطه قدرتمند است. مقیاسی که می‌توان انتخاب‌هایم را بر اساس اکشن بازی و دیالوگ‌ها عملی کنم.

در همان بخش‌های نخستین بازی، کمی با شخصیت Matt در حال بازی بودم؛ شخصیتی مبهم ولی بسیار خوب. در یک سکانس، دوست دختر بد ذات مت، «امیلی» خواهان شروع یک ماجرا میان «مایک» و «جس» بود. با انجام چندین مرتبه این سکانس کاملا واضح بود که هر انتخاب، موجب یک تفاوت قابل توجهی در بازی می‌شد.

هنگامی که با هر آنچه که «امیلی» گفته مخالفت کردم، او با «مت» به وسیله دیالوگ‌هایی که برای نقشش شکل می‌گرفت، بسیار سرد برخورد کرد و شخصیت‌های این دو، به همین منوال شکل می‌گیرد. هنگامی که قصد بر این شد تا از حرف‌های امیلی حمایت کنم، از تاثیر دیالوگ‌های شاخه‌ای و روابط میان کاراکترهای دیگر به وجد آمدم. اگر شما در جهتی اشتباه از بحث اصلی داستانی دور شوید، روابط میان «امیلی» و «مت» شاید تا انتهای بازی دوام نیاورد.

نکته جالب روایت داستانی شاخه‌ای این بازی در این است که هر ۸ کاراکتر بازی این پتانسیل را دارند تا در انتها بمیرند! شما می‌توانید بازی را بدون هیچ نجات یافته‌ای به اتمام برسانید؛ می‌توانید تمام شخصیت‌ها را با تلاش زنده نگه دارید. همه چیز به انتخاب‌های شما بستگی دارد. البته بذارید خیالتان را راحت کنم. زنده نگه داشتن تمام شخصیت‌ها کار هر کسی نیست! اولین باری که بازی کردم، نصف کاراکترها به طرز خونین و فجیعی کشته شدند.

در بازی Until Dawn منتشر هر چیزی باشید - نکست 4 گیم

در بازی Until Dawn منتشر هر چیزی باشید

این تقلا که کاراکترها را زنده نگه داریم، عامل محرکه خوبیست ولی به طرز عجیبی ناقص است! بازی Until Dawn می‌خواهد مرگ شخصیت‌هایش تاثیرگذار باشد. برای نیل به این امر، بازی دستور العمل ساده‌ای طراحی کرده یا به هر نحوی چک پوینت در طول داستان قرار نمی‌دهد. اگر شما به اشتباه یا سهوی باعث شوید یک شخصیت بمیرد، برای همیشه مُرده به حساب می‌آید! اگر می‌خواهید فرد مورد نظر نمیرد، مجبور هستید از یک چک پوینتی که مدت مدیدی هست فعال شده بازی را دوباره از سر بگیرید که از حوصله گیمرهای زیادی خارج است! در هر صورت باید با آنچه اتفاق افتاده بازی را ادامه دهید.

بخش صداگذاری برای یک بازی که داستان محور بوده، بسیار خوب است و باعث بازخوردهای بهتری از کسانی که تجربه این بازی را داشته‌اند می‌شود. در هر صورت، بسیاری از گیمرها، کاراکترهای زیادی را از دست می‌دهند. حال می‌خواهد با هر بار بازی، همان افرادی که در تلاش هستند زنده بمانند دوباره بمیرند یا شخصیت‌های دیگری جای آنها را بگیرند! همین مسئله که چه کسانی را چگونه می‌توان زنده نگه داریم، بحث داغی میان گیمرها است.

مشکل اینجاست بعضی از شرایط مرگ و میر در این بازی ظاهرا مطلق است. البته این برداشت را نکنید که شاید بنده خیلی خوب بازی می‌کنم. حداقل دو مرگ در بازی Until Dawn بنده، به خاطر انتخاب‌های نادرستم در یک بخش، به خاطر طرز فکر اشتباهم در یک سکانس بود. آن هم اینکه نتوانستم یک محیط را برای پیدا کردن یک اطلاعات مخفی شده به خوبی جست‌و‌جو کنم. دو مرگ دیگر به خاطر شکست در صحنه های QTE بود که اساس گیم پلی فقط در همین کار است. چه برای فرار، چه برای صحنه‌های اکشن می‌بایست در زمان تعیین شده، دکمه‌هایی که بر روی نمایشگر ظاهر می‌شود را مرتب فشار دهید. البته این قضیه بدترین قسمت ماجرا نیست. بازی در زمان اکشن، چالشی برای گیمر در نظر می‌گیرد. اگر کاراکتر شما مخفی شده باشد، شما می‌بایست کنترلر را برای یک مدت مشخصی در دستتان بگیرید.

تصویر یکی از شخصیت ها در بازی Until Dawn - نکست 4 گیم

یکی از شخصیت ها در بازی Until Dawn

به سختی تلاش می‌کنم که نسبت به سکانس‌ها بی‌احساس برخورد کنم. بنده فقط دو بار شکست خوردم و هر دو بار منجر به مرگ دو شخصیت شد. خب این افتضاح است و چالشی از سمت گیم پلی بازی نیست. منکر این قضیه نیستم که بازی باید در برابر انتخابات بد، گیمر را مجازات و تنبیه کند ولی اینکه بعد از ۸ ساعت تلاش و پیشروی در داستان، به خاطر یک اشتباه سهوی، یک شخصیت به فنا برود اصلا به مذاق بنده خوش نمی‌آید!

اشتیاقم برای تحسین بازی Until Dawn متاسفانه با مشاهده کارگردانی، ایفای نقش شخصیت‌ها و همچنین نگارش داستانی متناقض فروکش کرد. این موارد همان سه چیزیست که به نظر می‌رسد برای یک بازی که می‌خواهد شبیه فیلم باشد، سه عنصر اساسی و ضروری است. استودیوی سازنده تلاش کرد تا برای شخصیت‌های بازی خودشان، از بازیگرهای معروفی استفاده کنند؛ به عنوان مثال Hayden Panettiere، بازیگر سریال Heroes در این بازی در نقش Sam و  Brett Dalton بازیگر سریال Agents of S.H.I.E.L.D در نقش مایک ظاهر شد.

بازیگران نسبتا شبیه همتایان خود در بازی هستند. هر چند در جزئیات هر شخصیت، با بازیگر مورد نظر، تفاوت فاحشی دیده می‌شود. به طور کلی، بازی Until Dawn بسیار خوب است و سکانس‌های وجود دارد که مرز بین بازی و واقعیت شکسته می‌شد؛ گویا شخصیت‌های بازی واقعا در حال تلاش برای زنده ماندن در یک دنیای موهوم هستند. متاسفانه این حس خوب توسط انیمیشن بسیار بد در بازی تباه شد. هنوز راه زیادی مانده تا کاراکترهای یک بازی به گونه‌ای از لحاظ گرافیک هنری و فنی طراحی شود که بتوان احساس را از پشت نمایشگر نسبت به شخصیتش دریافت.

کارگردانی و بازی‌نامه بازی Until Dawn‌ از آنچه که فکر می‌کنید بدتر است! کات‌های بسیار بد، لحظات طولانی که سکوت احمقانه‌ای حاکم است و ایجاد یک حس تعلیقی که گیمر هیچ علاقه و احساسی نسبت به آن محیط ندارد، فقط چند نمونه از کارگردانی افتضاح این اثر نسل هفتمی است. همچنین هر چقدر بازی بخواهد با زیرکی هر چه تمام‌تر روابط میان کاراکترها را نشان دهد، همچنان به علت نبود دیالوگ‌های غنی، قادر نیست تا گیمر را جذب کند و با جوک‌های بی‌خود و مسخره فقط می‌تواند داد گیمر را در بیاورد! البته نسخه‌ی ژاپن بازی Until Dawn دچار سانسور زیادی شده است.

تصویر شخصیت‌های بازی Until Dawn - نکست 4 گیم

شخصیت‌های بازی Until Dawn

و اما در آخر، بازی Until Dawn چگونه است؟

بازی Until Dawn هویت دوگانه عجیبی دارد. یک بازی معمولیست ولی با این حال شبیه دیگر بازی‌هایی نیست که انجام دادیم. در یک سری مسائل واقعا بد است! ولی با این حال می‌خواهم همه بدانند که بنده این بازی را انجام دادم. بازی فوق‌العاده‌ای نیست. شاید هم بازی خوبی نیست ولی نکات جالبی درباره روایت داستان دارد که می‌خواهم سایر سازنده‌های بازی از آن درس بگیرند. هنوز که هنوز است از روایت داستانی آن لذت می‌برم و هنوز می‌خواهم آن را به دوستانم پیشنهاد بدهم. شاید راز شگفتی این بازی در این باشد که علی رغم مشکلات ریز و درشت و فاحشی که دارد، هنوز می‌تواند انجام آن لذت‌بخش باشد. در انتها پیشنهاد می‌کنم نمرات بازی Until Dawn را مشاهده کنید.

نمره بازی Until Dawn

65% خوب

بازی Until Dawn می‌تواند برای کسانی که از کنسول نسل هشتم سونی استفاده می‌کنند تجربه‌ی جالبی باشد.

  • User Ratings (رای ها 6) 62 %
اشتراک گذاری
خبرنامه

یک نظر دهید